Gdyńska Rada Działalności Pożytku Publicznego
Forum współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi.
Członkowie Rady biorą udział w tworzeniu Wieloletniego Programu Współpracy miasta Gdyni z organizacjami pozarządowymi oraz innych konsultacjach wynikających z uchwał ze sfery zadań publicznych. Uczestniczą w posiedzeniach komisji oceniających wnioski o dotacje ze środków gminnych, złożone przez organizacje pozarządowe i ewaluują programy współpracy. Włączają się w prace nad aktami prawnymi i dokumentami, które dotyczą współpracy samorządu z sektorem pozarządowym. Reprezentują gdyńskie organizacje pozarządowe w zakresie współpracy z samorządem terytorialnym. Udzielają również pomocy w przypadku sporów między organami administracji publicznej a organizacjami pozarządowymi.
Szeroki obszar zadań GRDPP związany jest z wyrażaniem opinii na temat:
- zasad i realizacji współpracy gdyńskiego samorządu z organizacjami pozarządowymi;
- projektów uchwał i aktów prawa miejscowego dotyczących sfery zadań publicznych – o której mowa w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz współpracy z organizacjami pozarządowymi – w tym programów współpracy z organizacjami pozarządowymi;
- spraw związanych z funkcjonowaniem organizacji pozarządowych;
- spraw związanych z zadaniami publicznymi – Rada zleca również te zadań do realizacji przez organizacje pozarządowe – oraz standardów, które są rekomendowane przy realizacji tych zadań;
- strategii rozwoju Gdyni oraz innych dokumentów o charakterze programowym lub strategicznym (Rada może w tych kwestiach również zgłaszać uwagi lub wnioski).
Organizacja prac
Pracą GRDPP kierują dwaj PRZEWODNICZĄCY, wybierani (po jednym) z grona członków GRDPP reprezentujących organizacje pozarządowe oraz członków reprezentujących Radę Miasta Gdyni oraz Prezydenta Miasta Gdyni. Każdy z przewodniczących lub osoba przez nich Wyznaczona ma prawo do reprezentowania Rady na zewnątrz oraz przekazywania opinii, decyzji lub stanowiska Rady.
POSIEDZENIA Rady odbywają się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na 2 miesiące. Są one zwoływane przez przewodniczących z ich własnej inicjatywy, na wniosek Prezydenta lub na wniosek co najmniej 3 członków Rady. Informacja o terminie i miejscu posiedzenia wraz z proponowanym porządkiem obrad i materiałami, które mają być omawiane na danym posiedzeniu, przekazywana jest przez osoby inicjujące spotkanie członkom GRDPP drogą elektroniczną, co najmniej na 7 dni przed posiedzeniem. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się skrócenie tego terminu.
Swoje DECYZJE, OPINIE, STANOWISKA Rada wyraża w drodze głosowania, zwykłą większością głosów. Decyzje, opinie i stanowiska umieszcza się w informacji podsumowującej posiedzenie. Na wniosek poparty przez trzech członków lub na podstawie odrębnych przepisów, Rada wyraża decyzję, opinię lub stanowisko w formie uchwały. Na uzasadniony wniosek członka przewodniczący zarządza głosowanie tajne. Uchwały Rada podejmuje w drodze głosowania, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy swojego składu.
GRDPP może wyrażać opinie i stanowiska oraz podejmować decyzje przy wykorzystaniu poczty elektronicznej w sposób obiegowy. Ważność tego sposobu opiniowania jest dopełniona, jeśli wzięła w nim udział co najmniej połowa składu Rady. W uzasadnionych przypadkach decyzje, opinie i stanowiska w jej imieniu mogą wyrazić dwaj przewodniczący działający łącznie.
Rada może: powoływać EKSPERTÓW; zapraszać do uczestnictwa w jej posiedzeniach przedstawicieli organów administracji publicznej i organizacji pozarządowych oraz podmiotów niereprezentowanych w Radzie; zlecać przeprowadzanie badań i opracowanie ekspertyz związanych z realizacją jej zadań.
GRDPP może powoływać stałe lub tymczasowe ZESPOŁY ROBOCZE, zajmujące się tematyką, która została uznana za ważną dla współpracy samorządu z organizacjami pozarządowymi. Zespoły te mogą powoływać ekspertów oraz zlecać przeprowadzanie badań i opracowanie ekspertyz związanych z realizacją ich zadań.
Z każdego posiedzenia GRDPP sporządzana jest krótka informacja zawierająca spis tematów omawianych podczas spotkania, informację o podjętych decyzjach, wyrażonych opiniach czy stanowiskach, która udostępniona zostaje w zakładce Gdynia pozarządowa na stronie internetowej www.gdynia.pl.
KONTAKT
Organizacje pozarządowe mogą kontaktować się z Radą za pomocą poczty elektronicznej na adres grdpp@gdynia.pl, z którego korespondencja przesyłana jest do członków GRDPP i omawiana na najbliższym posiedzeniu.
Chęć osobistego spotkania z członkiem Rady oraz wstępną tematykę spotkania należy zgłaszać przewodniczącym Rady za pośrednictwem Samodzielnego Referatu ds. organizacji pozarządowych – tel. 58 662 36 78, e-mail: ngo@gdynia.pl. Przewodniczący, w uzgodnieniu z poszczególnymi członkami Rady, wskazują spośród członków osobę lub osoby upoważnione do odbycia spotkania. Wyznaczony na spotkanie przedstawiciel GRDPP omawia przebieg i wnioski z odbytego spotkania podczas najbliższego posiedzenia Rady.
Pełną treść regulaminu działania GRDPP można znaleźć w Uchwale nr 1/15 z dn. 10.11.2015 r.
Skład
W skład Rady wchodzi:
- 11 członków organizacji pozarządowych, działających w różnych obszarach aktywności,
- 2 przedstawiciele Rady Miasta Gdyni,
- 1 przedstawiciel prezydenta Miasta Gdyni.
Obecny skład Gdyńskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego w części pozarządowej wyłoniony został w wyborach, które odbyły się w dniach 23 listopada do 2 grudnia 2020 roku.
Skład Rady uzupełniony został następnie 27 stycznia 2021 roku przez dwóch przedstawicieli Rady Miasta Gdyni oraz 9 lutego 2021 przez dwie osoby wskazane przez Prezydenta Miasta Gdyni.
Ostateczny kształt Gdyńskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego ustalony został Zarządzeniem Prezydenta Miasta Gdyni Nr 3301/21/VIII/R z dnia 9 lutego 2021 roku.
Udostępnij: